Salza, Enns ir Mur katamaranais (Austrija)

2009 balandžio 21 d.

Taigi.. Grįžinėjam iš Latvijos, mąstau, jog, na va, praplaukta užsienietiškomis upėmis, galima šiektiek pabūti namie ir pradėti intensyviai ruoštis egzaminams.. Netoli vidurnaktis. Skambinu Povilui iš Upių Labirinto - reikia atiduoti Acadiją. Trumpas dalykinis pokalbis, o tada labai viliojantis pasiūlymas - Povilas organizuoja kelionę katamaranais Austrijos kalnų upėmis, trūksta vieno žmogaus. Savaitėlę padvejoju, tačiau susgrimbu, jog tokia proga daugiau gali nepasitaikyti ir patvirtinu savo dalyvavimą.

Suvestinė:

Dalyviai: aš, Aurimas, Jago, Žemaitis, Diana, Katulis, Gintas, Povilas, Lina ir jų vaikas (vardą pamiršau).

Transportas: VW Transporter, Opel Astra.

Laivai: 2x Neries gamyklos K4 katamaranai (vienas sportinis, kitas turistinis) pagrindiniam plaukimui, bei 1x Edelveisas ir 1x polietileninis ančiukas vietinės reikšmės plaukimams.

Žygio trukmė: pilna savaitė (2009.04.19 rytas - 2009.04.27 rytas).

Vandens lygiai: Salza - aukštas, Enns - aukštas, Lieser - labai žemas, Mur - neaišku (vienas matuoklis po vandeniu, kito vanduo nesiekia).

Kelionė

Apie 8h ryto susimetu savo daiktus į Passatą ir pajudu Europos parko link. Apie 10h prasideda žmonių rinkimas Vilniuje ir netrukus beveik pilnai sukomplektavę komandą judame Lazdijų link, pakeliui prigriebdami Povilą. Bevažiuojant pamažu susipažįstame, Dianai bandant atidaryti šoninį Transporterio langelį vos jo nepametame, tačiau su šiektiek skočo jį įtvirtiname ir kertame Lietuvos-Lenkijos sieną.

Lenkijos kirtimas neprailgsta, keliai ne tokie blogi kaip galima buvo tikėtis, iš tiesų, netgi ganėtinai padorūs, o kadangi kelionėje mums talkina GPS pasiklysti nėra kaip. Tiesa, kartą teko sustoti neplanuotai - baigėsi Transporterio kuras, tačiau važiuojant dviem mašinomis tai menka problema.

Kažkur Čekijoje gaunu garbę vairuoti Opelį, o kadangi visi mano keleiviai miega, į rankas be automobilio vairo paiimu ir fotoaparatą - čia buvęs dar nesu, norisi įamžinti vaizdus. Ryte pasiekiame Austriją. Čia gražu, tvarkinga, blizga ne tik poilsio aikštelės, bet ir jose sustoję automobiliai. Netrukus išvystame ir rimtesnius kalnus, kai kurie iš jų dar užkloti sniegu. Pirmą kartą vairuoju kalnuose - įdomu. Neužilgo pasiekiame savo kempingą (iš tiesų namelius) Wildalpene.

Pitstop Lenkijoje Saulėlydis in PL Už vairo Čekijoje

Kai kurių kelionė sunkesnė už kitų Švari fūra ;> Pirmos uolienos Snieguotos viršūnės

04.20 - įsikūrimas, kalnai

Grožimės neįprastos spalvos Salzos vandeniu, kalnais, aplankome miestelį, įsikuriame labai jaukiame namelyje su pilna virtuve (ne tik savų indų nereikia, bet ir prieskoniai bendram naudojimui palikti), dušais. Kadangi kelionė nuvargino, o ir atvykome kažkur vidurdienį, užuot plaukę, tądien, lipome į artimo kalno viršūnę.

Salza Peizažas Nuorodos

Kelias į Mitteberg nesudėtingas - beveik visur yra lengvai praeinamas, išvalytas takelis. Pačioje viršūnėje yra kryžius bei kelios lankytojų knygos, kuriose pasirasome ir mes. Viršunė yra ~980m nuo jūros ir ~300m nuo žemės lygio. Ant popieriaus aukštis neįspūdingas, tačiau nuo viršaus tie 300 metrų atrodė gan pagarbiai. Vienu momentu net šiokia tokia baimė buvo suėmus. Na, o vakare rinkome katus, dėl vienos dienos plaukimo tiek vargintis tikrai nenorėčiau..

Pusiaukelė Kopimas Viršūnė

Prie kalnyno Gintas medžioja kadrus Katamaranų rinkimas

04.21 - Salza (WW 2/3)

Atsibundam gan anksti, į maršruto galą nuvaromas transportas, pasiskirstom komandom (sportinio kato priekis - Aurimas ir aš, galas - Povilas ir Jago, turistinio kato priekis - Katulis ir Diana, galas - Žemaitis ir Gintas), prisitaikom katamaranų sėdynes individualiam naudojimui ir šokam į vandenį. Ant tokios plaukimo priemonės sėdžiu pirmą kartą, įdomu. Salza iš pradžių labai svetinga, katamarano bortus laižo smulkios (katamaranui) bangelės, irkluoti skatina keletas prispaudimų, na, o akys niekaip nepavargsta nuo vis dar stulbinančių kalnų.

Prisimatavimai Startas Salzos peizažas

Ieškome "Washmaschine", "Petrus" slenksčių, na, o randame tarsi kalną sudarytą iš nuo tikrų kalnų nuslydusio sniego, bei tiltelio liekanas, nuo kurių labai smagu pašokinėti, bei, išsiaiškinus, kam visdelto skirti apatiniai liemenės raiščiai, gaudyti morką. Tiesą sakant, keturviečiui katamaranui kolkas čia visiškai nėra ką veikti.

Povilo maudynės Mano šuolis Aurimo šuolis

Sportiškiausia Salzos dalis - "Paradies" slenkstis, besitęsiantis net ~3km. Čia upė ženkliai susiaurėja, prispaudimai darosi stipresni, kritimas padidėja, bangos galingesnės, o ir plaukti jau tikrai labai įdomu netgi su katamaranu. Su Saide ar Edelveisu išvis laimės pilnos kelnės būtų.

Paradies Paradies Paradies Paradies Paradies

Už "Paradies" stojame, ten pat susitinkame porą austrų su ančiukais. Gražu žiūrėti kaip jie juos valdo, ketina plaukti kelių km atkarpą iki santakos su Enns, sako, jog vanduo ten geras - puiki žinia - Enns mūsų rytdieninis maršrutas. Per 5h be didesnio vargo, su sustojimais ir pietumis, nuplaukėme apie 20km. Kol kas nuovargis nesijaučia, tiesa, nepratus taip sėdėti truputį skauda kelius. Šiektiek atsipučiame ir neįprastai pritvirtinę katus keliaujame atgal į Wildalpeną.

Paradies pabaiga Vos ne karabuberis Poilsis tarp kalnų

04.22 - Enns (WW 2/4 plaukta, 5/6 apžiūrėta)

Iš vakaro išanalizuota medžiaga skatina po pusryčių iškart išvykti - šiandien turėtumėme išvysti ne tik 5 ir 6 kategorijas, bet ir plaukti kol kas sudėtingiausiu ruožu, kuriame yra ir sifonas.

Pirmas stabtelėjimas bevykstant į startą ir nuo ilgo, gražaus tilto atsiveria 5 kategorijos slenkstis, besitęsiantis kiek akis užmato. Enns upė yra gan plati, tačiau šioje vietoje ji susiaurėja bemaž 2 kartus ir patyrusį vandenininką gali pradžiuginti sudėtingomis kliūtimis, nelengva plaukimo trajektorija, galingomis bangomis ir bačkomis. Mes, žinoma, šiam ruožui dar nepasirengę, tačiau pasižvalgyti ir pasvajoti apie ateitį tikrai galime.

Sekantis sustojimas - mūsų finišo vieta ir 4 (ar 4+, neaišku) kategorijos slenkstis (mūsų kempingo šeimininko žiniomis šis slenkstis susiformavęs prieš kelis metus įvykus akmenų nuošliaužai). Čia jau plauksime :) Šiektiek pastovime, paanalizuojame vandenį, įsidėmime ties kur atplaukiant jau reikėtų švartuotis galutinei apžvalgai, taip pat pasigrožime dailiu žydresnės spalvos vandens nei dangus upeliūkščiu ir vykstame į startą.

5 kategorija Dailus upeliūkštis 4 kategorija 4 kategorija

4 kategorija 4 kategorija Apmąstymai

Dar keletas kilometrų ir mes savo starto pozicijoje. Čia Enns paruošusi mums visapusišką pramogų asorti - 4 kategorijos slenkstį su sifonu (jei pasirenkama neteisinga jo įveikimo trajektorija), 6 kategorijos ruožą grožėjimuisi ir netgi ženklą, įspėjantį, jog plaukimui su didesniais nei triviečiais raftais reikalingi specialūs leidimai, na, bet, kadangi katamaranas tai ne tas pats kas raftas tik šyptelime.

Iš pradžių ieškome sifono - jis turėtų būti dešinėje upės dalyje jai išsiskiriant ties sala. Deja sifonas slepiasi po pakilusiu vandeniu ir šios kliūties savo akimis neišvystame. Kiek vėliau einame apžiūrėti 6 kategorijos - čia jau nieko nepaslėpsi - didžiuliai rieduliai upėje kuria sudėtingą srovių tinklą, augina įspūdingas bačkas. Pačiame upės viduryje savo smailų žandą šiepia kogero kelis kart už mūsų Puntuką didesnis piramidės formos akmuo - šis galiūnas tiesiog kviečia su juo susigrumti čia išdrįsusius plaukti vandenininkus.

Sifono beieškant Enns grožis Kalnas prie pat Enns 6 kategorija

6 kategorija Piramidė Piramidė

Daugiau laiko negaištame, nusprendžiame slenkstyje visad laikytis kaires, todėl susiruošę ir startavę kertame srovę atbuli ir prieš prasidedant visam smagumui apsisukame teisinga kryptimi. Slenkstis smagus, įspūdžių daug, jį praeiname beveik taip kaip ir planavome. Panašiai praeina ir už mūsų startavusi didesnio tūrio katamarano komanda.

4 kategorijos startas Prieš išplaukiant  Srovę bekertant

Bekertant srovę Iš vidaus Iš vidaus Iš vidaus  Renkamės kairį salos apiplaukimą Iš vidaus

Na, o dabar keli kilometrai beveik visiškos ramybės ir nuostabių vaizdų.

Enns peizažas Enns peizažas Enns peizažas

Ramybė baigėsi, metas audrai. Nenorime pervertinti savo jėgų, todėl šį slenkstį analizuojame ilgai, labai ilgai, greičiausiai per ilgai. Kol paruošiame saugą (pora morkų nuo kranto ir katą už slenksčio), bei išsirenkame maršrutą užtrunkame beveik 2h. Plauksime kairiąja slenkčio dalimi ir tik nuo slenksčio vidurio. Čia pagrindinė kliūtis - išpampusi bačka. Dėl įvairių priežasčių formuojame vieną plaukiančiųjų komandą (priekis - Aurimas ir aš, galas - Povilas ir Gintas).

Na, bet, mažiau šnekų, daugiau darbų. Čiumpame didesnio tūrio katą, paskutinį kartą aptariame būsimus veiksmus, lendame į vandenį ir susikaupę išplaukiame. Iki bačkos viskas vyksta sklandžiai, atrodo ir į ją lendame kaip nuplanavę. Katamarano nosiai pasvyrant bačkos link pasijaučia jos tikras dydis - prieš mus iškyla tikras vandens kalnas. Atsilošti atsimena tik vienas Aurimas, smūgis kaip trenkiantis į sieną, Povilas ir jo irklas vos nenulekia nuo kato, jaučiasi bačkos traukiamoji galia.. Visdelto iš jos išsiropščiame pilnai nesustoję, tačiau ne idealiai - mus užsuka, neša kranto ir šakų link. Dar bandome taisyti padėtį pritraukimais ir kitais veiksmais, tačiau tai bergždžias darbas ir tuojau atsiduriame šakų glėbyje. Svarbu bačka įveikta, atgal jau nebetraukia. Šiaip ne taip išsinarpliojame ir atsiplėšiame nuo kranto. Netrukus švartuojamės. Kyla minčių apie slenksčio kartojimą, gal net jo viso ėmimą. Tačiau nusprendžiame, jog mūsų dar laukia ir įdomesni, rimtesni slenksčiai ir ruošiamės atgal į kempingą. Kaip paaiškėjo vėliau, toks žingsnis buvo gan didelė klaida.

Nuo slenksčio vidurio Išplaukiant Imant slenkstį

Imant slenkstį Prieš bačką Prieš bačką

Bačkoje Bačkoje Šakose

Kadangi plaukimo Enns buvo vos 8km (šį ruožą iš abiejų pusių riboja dar ne mūsų galimybėms skirti ilgi slenksčiai), į Wildalpeną grįžome gan anksti. Ten kiekvienas laisvalaikį rinkosi sau. Aš prisijungiau prie Edelveiso, ančiuko ir jų palaikymo grupės komandos. Šalia pat kempingo yra 73 ar 72 laiptelių kaskada primenanti mūsiškį Vilnelės žuvintakį. Tik aišku čia ir srovė, ir kritimas, ir laipteliai didesni (pats didžiausias 3m aukščio, bet iki jo laivelių mes nesinešėme). Edelveisui problemų nekyla, juo laiptelius įveikia kas tik netingi. Na, o polietileniniu ančiuku laiptelius žaboti megina tik Povilas, deja, nelabai sėkmingai. Overkiliai gan dažni, tačiau, bent jau iš dalies laiptelių kaskada praplaukta ir ančiuku :) Vakaras prie laužo ir stulbinančiai gryno kalnų oro.

Laipteliais Ančiuko nuotykiai Ančiuko nuotykiai

04.23 - Lieser ir krioklys

Šiandien aš gaunu garbę pasėdėti už VW vairo, suprantu kodėl Aurimas skundėsi neveikiančiu vairo stiprintuvu. Kelionė iki Liesier ilga - ~130km į vieną pusę nuo mūsų kempingo. Peizažas akį vis dar džiugina, tačiau perkopus kalnų grandinę pradeda neraminti - čia vis dar pilna sniego, gali būti, kad potvynio čia dar nebuvo ir upė bus per sekli katamaranui. Ši hipoteze, deja, pasiteisina, paplaukus apie 1km, tektų katus vėl nešti į statų kalną arba plaukti neįdomiu vandeniu ir tampytis per seklumas. Nusprendžiame, jog dėl 10-15 min plaukimo apie valandą nešioti/raišioti katamaranus neverta. Na, bet tiek keliauti dėl nieko kalnų keliais neverta - einame pavaiksčioti palei Lieser. Čia įrengti puikūs bėgikų ir dviratininkų takai. Randame keletos metrų krioklį, į tatrus panašius kalnus.

Prie Lieser krioklio Lieser krioklys Lieser krioklys

Pakeliui namo sustojame prekybos centre, kur Gintas pradangina savo kreditinę kortelę, o paskui ją sugeba rasti šokolado plytelės pakuotėje. Taip pat pravažiuojame pro nukasinėjamą kalną ir milžiniškų gabaritų užtvanką. Likus keliems km iki Wildalpeno sustojame aplankyti krioklio, kuris pakopomis nusileidžia apie 800m. Tiesa, užlipus iki pat jo viršaus jautiesi kiek apgautas, nes matai ne krioklį, o uolą iš kurios jis išteka. Na, bet įspūdis lieka stiprus, pats krioklys tikrai gražus ir gan didingas. Keliukas iki krioklio viršaus labai gražiai sutvarkytas, daug kur yra medinis takelis su atbrailomis. Pačiame viršuje yra trobelė su krioklio schemomis, netoliese taip pat randame darbininkų paliktą benzininį pjūklą. Neužsiveda.

Nukasamas kalnas Užtvanka Krioklys Krioklys

Krioklys Krioklys Krioklio schema Nuo krioklio kalno viršaus

Krioklio ištakos Here's Gintas!  Per Salzą namo

04.24 - Mur (WW 2/3)

Šįryt atsisveikiname su kempingo šeimininkais - į Wildalpeną jau nebegrįšime. Sužinoję, jog ir kitoje mūsų numatytoje upėje, Steyer, vandens katamaranui dar per mažai, vykstame į Mur. Ši upė nėra labai sudėtinga, tačiau kitos upės mums jau labai nepakeliui arba neturime jų detalių aprašymų, be aprašymų WW 4 plaukti dar negalime, o nuolatinei žvalgybai laiko nėra.

Žvelgiant nuo kelio Mur plaukti bus tikrai neįdomu, ši upė kažkuo primena Merkio žemupį. Atvykus į startą Aurimas visiškai nusivilia ir plaukti atsisako, vietoje jo ant mūsų kato "pasodinama" piratų vėliava. Plaukti nėra sunku, slenksčiai įveikiami su alaus skardinėmis rankose ir cigaretėmis kai kurių burnose, tačiau upė žymiai įdomesnė nei iš pirmo žvilgsnio, yra ir prispaudimų ir posūkiais einančių slenksčių, be to viena labai smagi, didelė nuopyla. Nuomonė apie Mur kiek pasikeičia, tikrai džiaugtumėmės tokia upę turėdami Lietuvoje.

Pakeliui į Mur Pakeliui į Mur Mur Aurimas 2 Tiltelis per Mur Mur Atsipalaidavimas Mur

Nors plaukiant upės blogu žodžiu neminėjo nė vienas, už išankstinį nustatymą prieš ją Mur atsilygino. Jau išnešus katą ant kranto, pamatėme, jog viena jo gondola labai staigiai bliūkšta, pakelę katamaraną po juo radome susisukusį aštriagalią storos vielos atkarpą, kuri mūsų laivą perrėžė kaip katik pagaląstas peilis. Gan nemaloni kelionės pabaiga, bet jau nieko nepakeisi, gerai, kad nors toks incidentas įvyko pačioje kelionės pabaigoje. Pakuojamės ir traukiam Lietuvos link.

Upės atlygis Upės atlygis Pakuojamės

Kelionė namo

Į priekį atvykę be pertraukos, grįžinėdami stabtelime Mikulov miestelyje (Čekija), kuriame dalis keliautojų pasirenka nakvynę viešbutyje, o kiti miega mašinose. Atrodo, jog visi naktį praleidome puikiai, keletas kelionės dalyvių netgi autentišką čekiško alaus barą aplankė. Na, o toliau, pusryčiai ir dar beveik 1000 km iki namų..

Pakeliui namo Saulėlydis Austrijoje Mikulov

Epilogas

Labai džiaugiuosi, jog vykau į šią kelionę. Gausybė naujų įspūdžių, įgūdžių, draugų. Tačiau vykstant antrą kartą greičiausiai veščiausi mažesnius laivelius kuriuos būtų galima naudoti ir įvairių upeliūkščių ar mažesnio debito upių įveikimui, jų čia tikrai abstu. Bendrai paėmus Austrija labai švari, graži šalis, kurią verta aplankyti ne tik su plaukimo intencija.

Likusios žygio foto - čia. Kažkada atsiras ir video.

Dėkui bendražygiams už puikią kelionę, ypač Povilui, kuris ją organizavo ir suveikė katamaranus, bei tiems kurių foto medžiaga, šalia maniškės, buvo naudojama šiame aprašyme - Jago, Gintui, Žemaičiui ir Linai.